logo jongleren
Artikel

Terugblik Primo academie


Het afgelopen jaar hebben wij veel mooie initiatieven zien plaatsvinden op onze Primo scholen. Er is hard en met plezier gewerkt aan de eigen professionalisering. Voor deze editie van Jongleren blikken drie Primo collega’s terug op de bijeenkomst van de kenniskring ’t Jonge kind en een boeiende dag over Breinkennis.

door Silvana Herben/Harry Rusken en Eline Stijger 


 

Breinkennis

“Een must voor iedere leerkracht”

Op woensdag 10 mei verzorgden Kees Vreugdenhil en Frank van den Oetelaar een dag die geheel in het teken stond van het brein. Een aantal collega’s van onze scholen (met name IB’ers en leerkrachten) waren aanwezig, evenals een collega van het CON. Deze mix gaf een extra dimensie aan de dag. Want hoe is het gesteld met het brein van een kind dat uit een oorlogsgebied komt? Een collega had hier ervaring mee en kon er uit eerste hand over vertellen…

De dag startte met breinbewust leren en gaf veel inzicht en theorie: de werking van het brein op het leren, kenmerken van het leren en de consequenties voor ons onderwijs kwamen aan bod.

Zoals:

  • Leren moet emotioneel zijn, zoals spannend, leuk, interessant. Wanneer een kind leert met gevoel, wordt kennis makkelijker opgeslagen. Probeer van iets stoms iets interessants te maken, dan heb je de aandacht.
  • Leren moet beelden bevatten.
  • Gebruik de ruimte, beweeg (‘Grijpen is begrijpen’).
  • Herhaal en blijf oefenen, blijf prikkelen anders zwakt het af.
  • Laat stof steeds terugkomen, op een dieper en op een hoger niveau. Jij haalt als leerkracht het belangrijkste uit de les en herhaalt dit met je groep. Jij bepaalt wat je hiervoor uit de methode gebruikt. Jij bent je belangrijkste ‘tool’. Dit wordt dan je basis van je leerarrangement.

In de middag hebben we met behulp van Rubriks een leerarrangement ontworpen. Dus de theorie van de ochtend werd in de middag meteen in de praktijk gebracht. Een echte verdiepingsdag! Mocht deze dag nog een keer gegeven worden, schrijf je dan gelijk in. Breinkennis is een must voor iedere leerkracht!

Boeken- en leestips

‘De invloed van het werkgeheugen op het leren, handelingsgerichte adviezen voor het basisonderwijs’ van Susan E. GathercoleTracy Alloway ISBN: 9789088503993.

Dit boek maakt duidelijk welke rol het werkgeheugen speelt bij leren en hoe kinderen baat kunnen hebben van het implementeren van theoretisch onderbouwde interventies en strategieën die zorgen voor een sterk raamwerk van geheugensteun.

Kijk voor meer informatie over Kees Vreugdenhil en Frank den Oetelaar op:
www.breinbewust-onderwijs.nl of www.oetelaar.nl.

Kenniskring ’t Jonge kind

“Ik heb het nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan”

In mei is de kenniskring `t Jonge kind voor de tweede keer bij elkaar geweest. Bijna alle scholen nemen hieraan deel en in oktober hopen wij compleet te zijn.

primo-overzichts-afb6

De komende periode staan onderwerpen als het kleuterrapport, het intakegesprek van nieuwe kleuters, het planbord en software voor kleuters op de agenda. Ook gaan we bij elkaar in de groep kijken. Dat organiseren we door gebruik te maken van de kindvrije dagen van de bezoekende leerkracht. Een mooi voorbeeld van het delen van praktijkvoorbeelden en kennis.

Op 3 oktober komt deze kring voor de derde keer bij elkaar.

Programma volgend jaar

Houd deze website in de gaten voor het aanbod van de Primo academie voor het najaar 2017.

 

 

Foto’s Patrick Heuchemer


Datum: 20 juni 2017