logo jongleren
Opinie

Jetta blogt: ‘Dans met je hart’


portretjetta

In deze rubriek wil ik laten zien dat naast de cognitieve vakken ook de creatieve vakken ontzettend belangrijk zijn voor de ontwikkeling van de brains van onze kids. Cultuuronderwijs maakt dat kinderen op een andere manier naar de wereld leren kijken. Leerlingen verwerven kennis, krijgen waardering voor cultuur en leren daarop te reflecteren, zo ook op hun eigen plek in de wereld.

Jetta Hulshoff, leerkracht & ICC’er obs De Peperklip

 

 

 


 

Eén van de kunstdisciplines is dans. Ik heb dans nog niet besproken in deze rubriek en niet voor niks. Dans is voor de meeste leerkrachten best wel een ‘ver van mijn bed show’: lastig te geven omdat je jezelf vaak niet capabel genoeg vindt. Ook ik maak me daaraan schuldig, helaas.
Dit is ontzettend jammer, dans is bij uitstek een goed expressiemiddel! Je hoeft niet zelf fantastisch te kunnen dansen om kinderen te laten bewegen, wel of niet op muziek. Je kunt het gemakkelijk inzetten als een tussendoortje bij de lessen. Daarbij ben je ook nog eens bezig met bewegen dus goed voor lijf en leden!

 

Hoe kun je dans inzetten?

  • Als cultuurgoed (dans als doel)
    Kinderen verwerven kennis, vaardigheden en technieken om door middel van dans vorm en betekenis te creëren. Ze ontwikkelen eigen vaardigheden als danser/choreograaf en speler/regisseur, leren hierop te reflecteren en kunnen dit relateren aan professionele kunstvormen. Ze krijgen inzicht in de maatschappelijke betekenis van dans en drama in heden en verleden en ontdekken hoe dans en drama een verbindende rol kunnen spelen in onze maatschappij. Dit vormt de jongeren tot toekomstige culturele burgers die kennis hebben van het verleden, actief deelnemen aan kunst en cultuur van nu en die de kunst van morgen mede vormgeven.
  • Als didactisch middel
    Dans wordt ingezet als didactisch middel voor andere vakken met gunstige effecten op de (blijvende) verwerving van leerstof.
  • Als pedagogisch middel
    Dans bevat rijke leercontexten die bij kunnen dragen aan de sociale, morele en intellectuele autonomie. Ook zijn ze van belang voor vakoverstijgende competenties en kwalificaties als creatief en kritisch denken, probleemoplossend denken en werken, en sociale vaardigheden.

 

 

 

 

Op welke manier kun je dans invoeren in je dagelijkse onderwijspraktijk?

Begin laagdrempelig:

  • Start met alleen receptie en reflectie, oftewel kijk naar en praat met je groep over dans. Dit kun je doen door bijvoorbeeld naar een voorstelling in het theater te gaan. Dit heeft altijd iets extra’s voor veel kinderen omdat ze er normaal gesproken weinig komen. Vorig jaar ben ik met de groep naar de dansvoorstelling SMART geweest, in het Wennekerpand. Een geweldige voorstelling en ook nog eens gebaseerd op de actualiteit: over het gebruik van mobiele telefoons en social media. Mocht je deze voorstelling nog eens tegenkomen dan zou ik je willen aanraden om er met je (bovenbouw)groep naar toe te gaan. De kinderen van mijn groep waren ernstig onder de indruk.
  • Mocht het vervoer een probleem opleveren dan kun je vaak ook een dansvoorstelling boeken die plaatsvindt op school, mits je er natuurlijk de ruimte voor hebt.

Of bekijk professionele dans online:
Dansgezelschap Sally

De Stilte

Het Nederlands Danstheater

Nationale ballet

  • Laat zien dat je dans kunt geven zonder zelf te hoeven dansen en start met korte dansactiviteiten in de klas. Hiervoor zijn de danskaartje van de Toolbox Dans heel geschikt, uitgegeven door de stichting Cultuuronderwijs op zijn Haags.

Je kunt de kaartjes aanschaffen maar ook gemakkelijk zelf printen via deze site. Daar is ook de bijbehorende handleiding te vinden.
Met deze danskaartjes kan iedereen dansen!

Twee voorbeelden:

 

 

 

 

 

Laatste tips

Hopelijk wordt iedereen nu enthousiast en wil direct in de groep aan de slag met dans!
Wil je een goed programma opzetten probeer dan rekening te houden met het volgende:

  • Kijk naar de cirkel: zorg voor een balans tussen actief, receptief en reflectief. Vergeet de C van creativiteit niet, én de relatie met professionele kunst.
  • Denk na over je doelen met dans en bekijk daarvoor enkele leerlijnen. Een handig middel hierbij is de List of Links van het LKCA .
  • Zet talenten van collega-leerkrachten in. De één is goed in techniek, de ander in muziek en weer een ander in dans, maak hier op school gebruik van!
  • Werk zo mogelijk samen met instellingen of vakkrachten. Wie weet komt dit laatste met de werkdrukregeling wel een stapje dichterbij!

Ik heb het al eens eerder genoemd maar hier nogmaals de link naar een stukje waarin precies wordt uitgelegd waarom kunst en kunstbeleving zo belangrijk is voor het jonge brein!
https://www.kunstfanaatjes.nl/artikelen/kunst-hersenen-mark-mieras/

 

 


Datum: 5 juli 2018