logo jongleren
Artikel

Eco-Schools in de praktijk


Begin dit schooljaar zijn alle scholen van Primo begonnen met het traject Eco-Schools. Binnen twee jaar worden een aantal stappen doorlopen om uiteindelijk het predicaat “de groene” vlag te krijgen. Hoe ver zijn we?

Door Jetta Hulshoff (De Peperklip) en Bonnie Batenburg (Het Windas)


Een belangrijk orgaan binnen de Eco-School is het Eco-team. Een Eco-team bestaat uit leerlingen (leerlingenraad), leerkrachten en wordt eventueel aangevuld met een conciërge of BSO medewerkers. Dit team moet ‘bewaken’ dat de neuzen dezelfde kant op komen te staan.

Eco-Schools heeft bewust voor een periode van twee jaar gekozen zodat de wijzigingen en milieu bewustzijn goed worden verankerd binnen de school. Ieder team kiest uit een aantal milieu thema’s waar zij mee aan de slag willen gaan.

De Peperklip

Voor de Peperklip zijn dit ‘een groenere schoolomgeving’, energiebesparing en het scheiden van afval. Jetta Hulshoff, leerkracht De Peperklip vertelt welke stappen er inmiddels al zijn gezet:

  • Voor een schone wijk en schoolomgeving doen we ieder jaar mee met de Landelijke Opschoondag. Deze prikactie willen we in de toekomst vaker gaan doen, zorg voor het milieu is namelijk het hele jaar door belangrijk!
  • Samen met buurtbewoners leggen we (moes)tuinen aan en zorgen we gezamenlijk voor de planten.
  • Het gaat niet goed met de bijenstand, deze holt achteruit terwijl bijen heel belangrijk zijn voor mensen. Zonder bijen geen bestuiving en zonder bestuiving geen vruchten. We hebben daarom een Bijenkoningin ‘geadopteerd’ en er is een bijenhotel gemaakt in de Buurtwerkplaats vlak bij onze school. Dit bijenhotel is geplaatst naast de school en in het tuintje eromheen planten we plantensoorten die bijen aantrekken. Misschien een leuk idee voor andere scholen?
  • Ook zijn we samen met de Buurtwerkplaats bezig met het ontwerp van een nieuwe vuilnisbak waarin papier, plastic en restafval gescheiden kan worden. Deze vuilnisbak wordt uiteraard gemaakt van gerecycled materiaal 😉
  • De leerlingenraad is met iemand die daar verstand van heeft aan het kijken naar de mogelijkheden voor een ‘groen schoolplein’. Ontzettend leuke ideeën zijn geopperd, na de zomervakantie gaan we hier mee verder en daar hebben we nu al zin in.
  • Dagelijks gooien we in Nederland honderdduizenden broden weg. Eten weggooien is zonde en daarom voeren veel mensen het brood aan de eenden en andere vogels. Eigenlijk is dat een heel slecht idee, vogels eten van nature geen granen en kunnen er zelfs ziek van worden. Ook trekt het ongedierte aan.
  • Vanaf komend schooljaar kunnen mensen dit oud brood meenemen naar school en in een speciale broodcontainer inleveren. De broodresten worden hergebruikt op een manier die goed is voor het milieu. Het wordt namelijk door bacteriën omgezet in een natuurlijke brandstof: biogas. Van één brood kan een gaspit wel een heel uur branden.
  • Kortom, we zijn lekker maar vooral ook goed bezig!

    Het Windas

    Uiteraard wordt er ook met een Eco-team op Het Windas gewerkt. Het team komt ieder kwartaal minimaal één keer samen. Daniel Blakmoor (leerkracht Het Windas) en Max Baar (Kinderopvangorganisatie Mundo) maken onderdeel uit van dit team en vertellen kort hoe zij dit hebben opgepakt.

    Max:’ Tijdens de eerste bijeenkomst van het Eco-team is er gebrainstormd over duurzaamheid op school; waar denken ze aan? Tijdens de tweede bijeenkomst is het team op onderzoek gegaan in de school om te kijken hoe het met het Windas gesteld is op het gebied van een aantal thema’s, waaronder veiligheid, hygiëne, groen, water, mobiliteit, communicatie en afval. De kinderen hebben met een iPad door de school gelopen en cijfers gegeven aan deze thema’s. Vooral mobiliteit en watergebruik kwam voor de kinderen als aandachtspunt naar voren. De leerlingen waren erg tevreden over de groen voorzieningen rondom de school, dit willen wij met ons plan nog meer gaan versterken. ‘

    Daniel: ‘ Wij willen graag alle leerlingen, leerkrachten en ouders gaan betrekken bij onze bevindingen en onze intentie is dan ook verschillende media in te zetten om ook bij anderen gedragsverandering te realiseren. We denken eraan om de kinderen zelf filmpjes te laten maken om behaalde resultaten of wensen te laten zien.’

    Max vult aan dat het is mooi om te zien hoe enthousiast de leerlingen zijn en hoe serieus ze hun rol nemen binnen het Eco-team. ‘Ik krijg vrijwel iedere dag advies van ze, dat ik bijvoorbeeld het licht uit moet doen als we weggaan uit het lokaal. Het zijn kleine dingen maar samen kunnen ze toch effect hebben op het milieu. ‘

    Kortom er zijn al mooie ontwikkelingen gaande en de komende tijd worden beiden Eco-teams gevolgd om te kijken welke tips zij kunnen geven aan andere scholen. Misschien een keer met de Eco-teams samenkomen?


    Naam:
    Datum: 9 juli 2018