logo jongleren
Opinie

Jetta blogt: Singing in the brain


portretjetta

In deze rubriek wil ik laten zien dat naast de cognitieve vakken ook de creatieve vakken ontzettend belangrijk zijn voor de ontwikkeling van de brains van onze kids. Cultuuronderwijs maakt dat kinderen op een andere manier naar de wereld leren kijken. Leerlingen verwerven kennis, krijgen waardering voor cultuur en leren daarop te reflecteren, zo ook op hun eigen plek in de wereld.

Jetta Hulshoff, leerkracht & ICC’er obs De Peperklip

 

 

 


Muziek kan wonderen doen

Op welke manier je muziek ook beleeft, professioneel of in je vrije tijd, passief of actief, het doet wat met je. Het doet wat met je hersenen.

Vorige week zondag was ik in Theater aan de Schie, ons prachtige Schiedamse theater, alwaar ik de opera ‘De Parelvissers’ heb gezien. Of beter gezegd, heb ondergaan. Het was een prachtige voorstelling die me kippenvel, plezier en tranen bezorgde.

Na afloop sprak ik met de dirigent over dat ik zwaar onder de indruk was van de mooie uitvoering en dat er zo ontzettend mooi gezongen werd in het stuk. Deze man vertelde me dat het operagezelschap uit Oekraïne kwam, dat er daar zoveel getalenteerde zangers en zangeressen rondlopen. Dit heeft te maken met het feit dat de kerk in de Oekraïne nog een belangrijke plaats inneemt in het dagelijks leven. Daaruit voortvloeiend zingen veel mensen bij een kerkkoor, dit in tegenstelling tot onze ontkerkelijkte maatschappij waar bijna niemand meer in een ‘ouderwetsch’ kerkkoor zingt. In de Oekraïne is opera hierdoor iets van het volk, terwijl opera in ons land over het algemeen als elitair wordt beschouwd. En dat is toch wel heel jammer…

Hier is een schone taak weggelegd voor de scholen: bied kinderen de kans om met zingen en muziek aan de slag te gaan. Laat ze in aanraking komen met allerlei soorten muziek, zoals opera, klassieke en wereldmuziek, en niet alleen met pop en rap liedjes. En, niet onbelangrijk, laat kinderen hun talenten op dit gebied ontdekken en ontwikkelen!


Een win-winsituatie

Daarbij is keer op keer wetenschappelijk aangetoond dat musiceren de cognitie, het vermogen van de hersenen om te leren en te onthouden, vergroot. Met name het abstractievermogen en het analytisch denken worden sterk verbeterd. Door samen te musiceren wordt het groepsgevoel en de discipline versterkt, net als de sociale en emotionele vaardigheden. Een win-win situatie!

Leestips

 Singing in the Brain, over de unieke samenwerking tussen muziek en de hersenen, door Eric Scherder

Een goed artikel dat helemaal past bij dit onderwerp: ‘Meer muziek hogere cijfers’, te lezen via: https://www.onderwijsvanmorgen.nl/meer-muziek-hogere-cijfers/

 


Datum: 24 januari 2018