logo jongleren
Opinie

Jetta blogt: ‘Van zien naar kijken = beleven!’


portretjetta

In deze rubriek wil ik laten zien dat naast de cognitieve vakken ook de creatieve vakken ontzettend belangrijk zijn voor de ontwikkeling van de brains van onze kids. Cultuuronderwijs maakt dat kinderen op een andere manier naar de wereld leren kijken. Leerlingen verwerven kennis, krijgen waardering voor cultuur en leren daarop te reflecteren, zo ook op hun eigen plek in de wereld.

Jetta Hulshoff, leerkracht & ICC’er obs De Peperklip

 

 

 

 


Erfgoededucatie is vaak het ondergeschoven kindje binnen het cultuuronderwijs. Het kost tijd om eropuit te gaan, er is begeleiding nodig die soms moeilijk te regelen is en zo zijn er nog wel wat oorzaken.

Grappig, tijdens een bezoek met de groep aan het Coöperatiemuseum in Schiedam kregen we de letterlijke betekenis van de uitdrukking ‘het ondergeschoven kindje’ te zien. Dat was dus tijdens een erfgoedles…

 

Schat aan informatie

Waarom is erfgoededucatie zo veelbetekenend? Door erfgoedlessen leren kinderen hun stad beter kennen, en krijgen kinderen inzicht in de ontwikkelingen in hun wijk en hun stad.
Een wandeling door de wijk of een stadswandeling levert vaak een schat aan informatie op: zijn er veel verschillen met vroeger, wat zijn de belangrijke gebouwen en waar zijn die, wat was de functie van deze gebouwen, welke mensen woonden er vroeger, welke mensen wonen er nu?
Ongemerkt betrek je hier ook andere vakken bij: plattegronden lezen en maken en daarbij op schaal werken (rekenen), de geschiedenis (!) en werking van de molens (techniek) etc.

Je kunt er daarna ook weer andere kunstuitingen aan verbinden. Denk aan muziek, handvaardigheid en drama, kortom beleven. Zingen over, beeldend vormgeven aan, de technische werking van, het uitspelen van… ik zie mogelijkheden!

 

Trots op de eigen stad

Door vakkenintegratie komen zaken tot leven en wordt het geheel voor leerlingen betekenisvol. Kinderen raken betrokken, losse onderdelen worden een samenhangend geheel, waardoor de stof beter zal beklijven. Daarbij verdiepen kinderen hun kennis van de stad waarin ze wonen, je leert ze met heel andere ogen te kijken. Dit zorgt ervoor dat ze trots worden op hun eigen stad! Bij het Gemeentearchief Schiedam is men bezig om de beroemde Kaart van De Gheyn (een in koper geëtste plattegrond van Schiedam uit 1598) te digitaliseren. Het belooft een heel mooi project te worden met allerlei interactieve lesactiviteiten, in de klas en op locatie. Iets om alvast te onthouden!

Tips

 

 


Datum: 18 oktober 2018