logo jongleren
Nieuws

Kijk op kleuters


Tijdens een GMR-vergadering van Primo ging het over kenniskringen en de mogelijkheden daarvan. Dat zette Eline, leerkracht groep 1/2 op Het Startblok, aan het denken. Het gaat zo vaak over groep 3 tot en met 8, over kleuters wordt veel minder gesproken. Eline miste het uitwisselen van ideeën en het delen van ervaringen met collega’s van andere scholen. Eline: “Ik stootte een GMR-collega aan die ook lesgeeft in de onderbouw: ‘Zullen wij dat samen opstarten?’.

Dat was het startsein voor de inmiddels zeer succesvolle kenniskring ‘het Jonge kind’. Eline en Monique Spruit (De Klinker) vertellen over hun ervaringen.

 

“Het gaat zo vaak over groep 3 tot en met 8, over kleuters wordt veel minder gesproken”

 


 

Eline Stijger zit al 19 jaar in het vak. Daarnaast is meepraten over onderwijs is haar hobby. Ze is MT-lid en actief in de MR en GMR. Haar hart ligt bij de kleuters.

Eline: “Wat het onderwijs aan kleuters zo uitdagend maakt? Je krijgt echt de kans om het onderwijs zelf vorm te geven. Je gaat uit van wat de kinderen moeten beheersen en werkt daar naartoe. Op Het Startblok werken we met ontwikkelingsgericht onderwijs. Als het thema theater is, gaan we bijvoorbeeld samen met de kinderen aan de slag met kaartverkoop, stoelnummers en het presenteren van jezelf. En als we als team behoefte hebben aan iets nieuws, dan geven we een draai aan het thema en steken we het in een ander jasje. Er is veel ruimte voor eigen inbreng, omdat je in de onderbouw minder gebonden bent aan methodes. Dat maakt het werken bij de kleuters zo leuk!”

 

Elke school doet zijn eigen ding

Juist omdat onderbouwleerkrachten minder gebonden zijn aan uitgestippelde methoden, doet elk team zijn eigen ding. Binnen de kenniskring kunnen zij nu ervaringen delen en in gesprek gaan over waar zij in de onderbouw tegenaan lopen.

Eline: “Inmiddels zijn alle Primo-scholen vertegenwoordigd. Onze kenniskring komt vier keer per jaar bij elkaar, elke keer op een andere school. We plannen de bijeenkomsten altijd op de eerste woensdag van de maand, dat is de middag die wordt vrijgehouden voor de Primo Academie. Natuurlijk lukt het niet altijd om iedereen erbij te hebben, maar meestal is het volle bak.

We beginnen met een rondje door de school. Dat is een mooie manier om een kijkje in elkaars keuken te nemen. Meestal staan er daarna nog twee onderwerpen op de agenda. Dat kan van alles zijn, de dag- of weekplanning, rapporten of het omgaan met niveauverschillen.”

 

“Officieel staan de bijeenkomsten gepland van half twee tot drie, maar meestal loopt het wel wat uit. Zodra het over onderwijs gaat, kunnen we wel blijven doorgaan.”

 

Op zoek naar oplossingen

Eline: “We kwamen er al snel achter dat we tegen dezelfde dingen aanlopen. De overgang van groep 2 naar groep 3 bijvoorbeeld, dat is soms best een worsteling. Als je moet besluiten of een kind wel of niet naar groep 3 kan, ben je vooral aangewezen op je eigen professionaliteit en deskundigheid. Soms voelt dat alsof je er alleen voor staat. Voor veel kinderen is de stap naar groep 3 ook groot. Daar hebben we het dus veel over met elkaar, maar de oplossing… die hebben we nog niet gevonden.”

 

Proberen in je eigen klas

“Iedereen haalt wat anders uit de bijeenkomsten. Op Het Startblok zijn we bijvoorbeeld naar aanleiding van de bijeenkomsten overgestapt naar een ander observatiesysteem. En afgelopen keer nam een van de deelnemers haar Beebot mee, dat is een bijtje dat kinderen kunnen programmeren. Kinderen oefenen hun ruimtelijk inzicht, leren opdrachten samen uit te voeren, zijn bezig met letters, vormen en woordenschat. Zo’n robot is een eigentijdse toevoeging aan hetgeen waar je sowieso met de kinderen aan werkt. Ik denk dat anderen ook meteen een aanvraag bij hun directeur hebben ingediend.”

Monique Spruit is ib’er en onderbouwleerkracht bij De Klinker. Ook zij is vanaf de start enthousiast deelnemer van de kenniskring.

Monique: “De Klinker is een Daltonschool. Ik ben zelf erg tevreden over ons kleuteronderwijs. Onze kleuters hebben bijvoorbeeld een grote zelfstandigheid en hebben geleerd om elkaar om hulp te vragen. Dat is een belangrijke basis voor een goede ontwikkeling. Toch heb ik bij de bezoeken aan de andere scholen weer dingen gezien die voor ons ook interessant zijn. Het gebruik van de hoeken bijvoorbeeld. Wij geven nog veel lessen in de kring. Om meer te kunnen halen uit het spelend leren, onderzoeken we nu hoe we onze speelhoeken anders in kunnen richten.”

 

Klaar voor de volgende stap

“Nu we een tijdje bezig zijn, zijn de belangrijkste onderwerpen allemaal wel een keer aan bod gekomen. We zijn klaar voor de volgende stap. We onderzoeken wat nog meer interessant kan zijn en welke deskundigen we kunnen uitnodigen. We merken bijvoorbeeld dat kinderen veel onrust in zich hebben, daarom willen we in ieder geval iemand uitnodigen die meer kan vertellen over mindfullness of yoga voor kinderen.”

Monique: “Eigenlijk zouden alle leerkrachten aan een kenniskring moeten meedoen. Het heeft veel meerwaarde om andere scholen in bedrijf te zien. Wanneer je ziet hoe anderen dingen aanpakken, geeft dat nieuwe inzichten.”

 

Doe mee!
Geef jij ook les in de onderbouw? De kenniskring het Jonge kind nodigt je uit om mee te doen!
Stuur een e-mail naar n.capel@primoschiedam.nl als je interesse hebt.
De eerst volgende bijeenkomst vindt plaats op 6 juni.


Datum: 22 mei 2018