logo jongleren
Artikel

Musea ‘anders’ bezoeken doe je zo


Hoe ga je ‘normaal’ met een school naar een museum? Je zorgt voor voldoende begeleiding die als politieagent met groepjes meeloopt en je vult een aantal vragen samen met de kinderen in. De kinderen gaan onder dreiging van Vreselijke Vooruitzichten tamelijk landerig met je mee en aan het eind van de middag is er niets gebeurd en is iedereen opgelucht. De leerkrachten, begeleiding en bewaking zijn opgelucht dat er niets gebeurde, de kinderen zijn opgelucht dat ze weer buiten staan, want er was niets te beleven. Als het aan hen ligt, gaan ze voorlopig geen museum meer in. Dat moet toch anders kunnen? Jazeker!

door Willy Cieremans, leerkracht obs De Singel


‘Anders’ naar het museum

Op basis van de ervaringen van obs De Taaltuin ging ook obs De Singel ‘anders’ naar het Stedelijk Museum Schiedam. Een groep 6 begeleidt een groep 3 in het museum. Wat moeten de kinderen van groep 6 doen en wat zouden ze de kinderen van die groep 3 kunnen laten zien? Er werd gebrainstormd.

Groep 6 ging kijken in het museum, gewapend met clipboards en een potlood. Ze zagen de kunst die ze zouden laten zien aan groep 3 en bedachten kijkvragen voor hen. Het gevolg, nu al, was dat de kinderen van groep 6 al met een onderzoekende blik naar kunst keken. Hun verantwoordelijkheid werd aangesproken.

Vervolgens werden de kinderen van groep 3 op de hoogte gesteld: ze zouden naar het museum gaan met kinderen van groep 6. Ieder kind kreeg een groot kind als begeleider. De kinderen van groep 3 waren alleen daarvan al onder de indruk.

“De kinderen liepen in tweetallen zonder begeleiding langs zwetende bewakers en verbijsterden alle aanwezigen”

 

In het museum was de expositie Eye Attack te zien, waarin optical art vertoond werd, ook wel Op Art genoemd, met geometrische patronen, lijnen en kleuren die lijken te bewegen of van vorm te veranderen. De kinderen werden in deze mooie en dure expositie gewoon lósgelaten. Ze liepen in tweetallen (groep 3 kind – groep 6 kind), zonder begeleiding langs zwetende bewakers, en verbijsterden alle aanwezigen. De kinderen bekeken de kunstwerken, stelden en beantwoordden de vragen en schreven de antwoorden op hun clipboard. Het was aandoenlijk om te zien, aandoenlijk om te weten ook: deze kinderen stappen voor hun plezier nóg een keer hun Stedelijk Museum Schiedam binnen: “Wanneer gaan we weer naar ons museum?”

 


Datum: 30 oktober 2017