logo jongleren
Nieuws

Theater en Taal

Geplaatst op: 9 november 2020

Taalbeheersing bevorderen door spel

OBS Het Kleurrijk zet sinds een paar jaar lessen Theater en Taal in om woordenschat en woordbegrip bij leerlingen te versterken. De lessen maken deel uit van een methodiek die is ontwikkeld in het kader van Cultuureducatie met Kwaliteit.

Door: Erik van Duijvenbode, Stichting Mooi Werk


In de lessen passen leerlingen woorden uit het actuele woordweb toe in spelsituaties. Hierdoor ervaren zij wat de woorden betekenen en onthouden zij deze ook beter. De lessen zijn voor leerlingen een welkome afwisseling met het leren in een klassieke lesopstelling.

De school hecht eraan dat het hele team begrip heeft van de methodiek en daar ook mee uit de voeten kan. Om dit te bereiken zijn de teamleden de afgelopen paar jaar getraind door een theaterdocent. Trainer Thamar Kemperman heeft het team eerst zelf de werkvormen laten ervaren. Later heeft zij de leerkrachten begeleid bij het inzetten van de methodiek in de klas.

Dit schooljaar biedt Het Kleurrijk ook in de brede school lessen Theater en Taal aan voor leerlingen uit de bovenbouw. Leerlingen volgen deze naschoolse lessen met veel plezier en vragen zelfs om meer lessen. De naschoolse lessen worden gegeven door Ton Kooijman. Hij combineert de Theater en Taal methodiek met improvisatietheater. Dit wakkert de creativiteit bij leerlingen aan, versterkt de samenwerking en vergroot het zelfvertrouwen.

 

Ook Stichting Mooi Werk is één van de partners van Primo Schiedam. Het Theater en Taal project op Het Kleurrijk wordt begeleid door Mooi Werk. Mooi Werk ontwikkelde Theater en Taal in het kader van Cultuureducatie met Kwaliteit in samenwerking met SIC. De methodiek is gedrukt of digitaal beschikbaar. Neem voor vragen over de methodiek contact op met Erik van Duijvenbode, projectleider CMK bij Mooi Werk.

[/bs_col]
[/bs_row]