logo jongleren
Artikel

Patrick laat kinderen bewegen met plezier

Geplaatst op: 14 december 2020

Bewegen is ontzettend belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen. Bij Primo zijn we daarom trots op onze actieve vakgroep gym. Hierin werken onze gymleerkrachten actief samen om ervoor te zorgen dat we alle kinderen op de Primo-scholen hoogstaand bewegingsonderwijs kunnen bieden. Ervaringen worden gedeeld, vakkennis wordt uitgebreid en doelen worden afgestemd. Eén van die vakleerkrachten is Patrick Schoof, vol enthousiasme vertelt hij hoe hij samen met de vakgroep én zijn Taaltuin-collega’s bewegen een belangrijke plek geeft in het onderwijs.

Door de redactie


Patrick, 27 jaar, liep stage bij Primo en is nooit meer weggegaan. Sinds 2017 werkt hij fulltime op obs De Taaltuin als vakleerkracht en combinatiefunctionaris. Tijdens en na schooltijd zet hij alles op alles om kinderen plezier in bewegen mee te geven.

Patrick: “We hebben bij Stichting Primo Schiedam een actieve vakgroep gym. Alle vakdocenten volgen dezelfde planning en we werken met dezelfde doelen. Omdat we hetzelfde te werk gaan, kunnen we veel met elkaar delen en van elkaar leren.

De vakgroep komt zo’n 6 of 7 keer per jaar bij elkaar. Maar in de tussentijd maken we volop gebruik van onze Whatsapp-groep om ideeën uit te wisselen. We werken praktijkgericht, de aanpak is heel professioneel én het is supergezellig. Die fijne samenwerking is een belangrijke reden dat ik nog steeds graag bij Primo werk.

Binnen de vakgroep combineren we praktijk met theorie. Op dit moment zijn we druk met het uitwerken van het vakwerkplan. Daarvoor kijken we lesinhoudelijk naar wat we willen met de gymles. Wat zijn de doelen? Wat vinden we wel en juist niet belangrijk? En hoe gaan we beoordelen als vakgroep? Vooral dat beoordelen blijft waanzinnig lastig. Het lijkt simpel: een kind kan een gymoefening wel of niet. Maar we willen niet dat dat het enige is waarnaar wordt gekeken. Met dit punt gaan we dus de komende periode ook verder aan de slag.”

 

Plezier is het belangrijkste

“Ik zie het als mijn belangrijkste taak om kinderen met plezier te laten bewegen. Ik probeer iedereen met een goed gevoel de gymzaal uit te laten gaan. Heeft een kind dat gevoel niet, dan zal het sporten ook niet leuk vinden. Daarom is het constant zoeken. Het ene kind zit heel erg op het winnen, het andere kind vooral op het plezier. Nou, dan hou je bij badminton de punten toch niet bij. Dat is prima. Je bent aan het bewegen en je vindt het leuk, dat vind ik het belangrijkste.

Een ander voorbeeld: niet iedereen komt over de kast. Aan mij de taak om de oefening dan op andere niveaus aan te bieden. Dat is in de praktijk nog lastig zat. Op die momenten ben ik ook blij met de vakgroep. Daardoor kan ik bij collega’s zien hoe zij die differentiaties aanpakken.”

 

Bewegend leren

“Met de uren die ik werk, is het voor mij mogelijk om naast de gymles ook bezig te zijn met andere activiteiten. Drie dagen per week geef ik gymlessen. De kleuters komen één keer per week, de groepen 3 t/m 8 twee keer per week. Op de twee dagen die over zijn, ondersteun ik de Taaltuin-leerkrachten door met ‘bewegend leren’ aan de slag te gaan.

Dat houdt onder andere in dat ik kinderen die moeite hebben met stilzitten of kinderen die op een andere manier leren, uit de klas haal voor een extra beweegmoment. Ik bied ze dan op het schoolplein beweegspellen aan waarmee ze alsnog werken aan taal- of rekenopdrachten. Terwijl we daarmee bezig zijn leren zo nog veel meer, zoals samenspelen en luisteren naar elkaar.”

 

Dynamische lesdag

“Als je het mij vraagt is geen enkel kind gemaakt om heel de dag stil te zitten op een stoel. Dat halfuurtje pauze om te ontladen en bewegen is voor veel kinderen niet genoeg. Dat merken mijn collega’s in de klas ook. Op De Taaltuin zijn we daarom heel enthousiast over de ‘dynamische lesdag’. Op makkelijk te organiseren manieren proberen we meer beweegmomenten in de lesdag op te nemen.

We hebben er vorig schooljaar een studiedag aan besteed en we kijken nu hoe we het meer kunnen toepassen. Zo help ik collega’s met het bedenken van beweegspelletjes om de schooldag dynamischer te maken. Er zijn nu bijvoorbeeld een aantal groepen met stuiterballen in de klas. Die worden gebruikt om al stuiterend de tafels te oefenen. Zo komen bewegen en tafels leren samen. Ik zie het als een mooie taak om samen met collega’s te bedenken hoe we beweegmomenten verder kunnen inzetten om kinderen leerstof aan te bieden op een manier die bij ze past.”

 

Onderdeel van het team

“Op deze manier meedenken met het team, maakt mijn werkweek heel afwisselend. Zo begeleidde ik een aantal weken een groepje kinderen dat moeite had met klokkijken. Samen met hen maakte ik een levensgrote klok in de gymzaal. Al spelend zetten we de wijzers op de juiste plekken. Het is een andere manier van leren, een manier die beter bij deze kinderen past. Daar zou ik meer stappen in willen maken; kinderen meer laten bewegen en ze tegelijkertijd aan de slag laten gaan met lesstof die ze normaal in de klas krijgen.

Op De Taaltuin kan ik duidelijk aangegeven wat ik interessant vind. Directie denkt meteen mee. Dat maakt mijn baan leuk en afwisselend. De gymzaal zit vast aan de school, dus ik loop overal makkelijk binnen. Ik voel mij echt onderdeel van het team. Voorlopig zit ik hier goed op mijn plek.”