logo jongleren
Opinie

Jongleren op Daltonschool De Klinker


Digitale geletterdheid wordt binnenkort opgenomen in het curriculum. De ontwikkelingen op dit gebied gaan razendsnel. Hoe verwerk je dat op de beste manier in je schoolplan? En hoe gaan andere vakgroepen om met de digitale ontwikkeling? Dat vraagt Erwin van Deventer zich af in dit Jongleren estafette-artikel. Natuurlijk wel pas nadat hij antwoord heeft gegeven op de Prachtpleinen-vraag van Kees Bol.

Door Erwin van Deventer, leerkracht groep 8 en ICT-coördinator


Bedankt Kees Bol, voor het doorgeven van het estafettestokje aan mij. Interessant om de stukjes van de mede-estafette schrijvers te lezen.

Ons prachtplein

Tijdens het lezen van het artikel van Kees Bol over prachtpleinen, moest ik even terugdenken aan de periode dat Jeroen de Krom en ik bezig waren met de voorbereidingen voor ons mooie sportplein. Sport was daarbij ons uitgangspunt, omdat wij vonden dat de kinderen tijdens, maar zeker ook na schooltijd, de gelegenheid moesten hebben om lekker te bewegen op de pleinen. Dankzij dezelfde instanties en stichtingen die Het Startblok hebben geholpen, ligt er ook rond De Klinker een mooi sportplein. Wij zijn daarbij ook geholpen door Yalp. Zij waren de uitvoerende partij en voldeden helemaal aan onze wensen.

Vanuit het Fonds Schiedam Vlaardingen e.o. kregen we de opdracht mee om een sleutelplan te verzinnen. Enkele ouders uit de straat hebben de sleutel van het hek. Zij kunnen het in het weekend en in de vakanties opendoen, zodat kinderen ook in hun vrije uren gebruik kunnen maken van het plein. Zeker nu het wat mooier weer aan het worden is, merk je dat er steeds meer kinderen na schooltijd op het plein blijven om te spelen. Een gezellige drukte. Door de openstelling na schooltijd ontstaat wel het probleem dat er jongeren op het plein komen die daar eigenlijk niet horen. Het plein is bedoeld voor kinderen tot 12 jaar, ben je ouder dan moet je op de omringende velden buiten het hek zijn.

We hadden ook een onderhoudscontract, maar de duur van dit contract is nu voorbij. De problematiek van het onderhouden van het plein ondervinden wij ook en de kosten daarvoor zijn niet gering. De speelruimte rond het plein wordt binnenkort wel door de gemeente aangepakt. Verschillende speelveldjes worden in verband met de drainage verlegd en de omgeving wordt opgefleurd. Misschien een idee om ze toch ook voor ons plein in te schakelen?

Nieuw schoolplan

Momenteel zijn we in ons team bezig met het realiseren van een nieuw schoolplan. Hoe lastig is dat? Wie kan vooruitkijken naar waar het onderwijs over 5 jaar staat? Welke dromen kunnen we realiseren, met in ons achterhoofd hoe de school er over een paar jaar uitziet?

Wij werken op school met Snappet. Alle kinderen in de groepen 4 t/m 6 hebben een eigen tablet en de groepen 7 en 8 hebben een eigen Chromebook. De taken die de kinderen maken, worden gevolgd in het dashboard van Snappet. Zo wordt bijgehouden wie extra instructie nodig heeft, welke kinderen vooruitgaan en wie stagneert in zijn ontwikkeling. Het mooie van dit systeem is dat de kinderen ook zelf hun ontwikkeling kunnen zien en kunnen beïnvloeden. Ze kunnen oefenen met onderdelen die zij nog niet goed beheersen, waardoor ze sneller richting hun streefniveau kunnen groeien. Als dit streefniveau is behaald, kan het streefniveau weer worden aangepast. Zo blijven de kinderen verantwoordelijk voor hun eigen leerproces. Iets wat helemaal in ons Daltononderwijs past!

Onze kinderen maken dus veel werk achter hun computer of op hun tablet. Schrijven ze dan nog wel? Is een vraag die veel wordt gesteld en leuke discussies kan opleveren. In Finland zijn de schrijflessen al een paar jaar verleden tijd, in mijn ogen nog steeds onderwijsland nummer 1! Maar ook bij ons krijgen de kinderen nog steeds schrijflessen en wordt er ook nog in schriften gewerkt. Maar hoe zit dat in het jaar 2023?

Digitale geletterdheid

Digitale geletterdheid wordt binnenkort opgenomen in het curriculum. Ook daarmee moeten we bij het maken van het schoolplan rekening houden. Kinderen zijn ons zo langzamerhand voorbij aan het gaan op dit gebied. Dit betekent dat wij ons ook moeten blijven ontwikkelen.

De kinderen van De Klinker hebben vanaf groep 5 een eigen Google-account. Het delen van documenten, huiswerk en werkstukken zijn de kinderen gewend. In de bovenbouw zijn we begonnen met programmeren met behulp van onder andere het programma Scratch. Fascinerend om te zien hoe snel kinderen dat onder de knie hebben en hoe ze met hele leuke resultaten komen. De digitale escaperooms vinden de kinderen ook leuk om te doen. Daarvoor moeten ze aan de hand van allerlei opdrachten en onderwerpen de code zien te kraken. Dat is zeker een verrijking voor je lesstof!

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe de vakgroep bewegingsonderwijs over de digitale ontwikkeling denkt. Via Facebook heb ik al digitale lessen bewegingsonderwijs in de gymzalen gezien. Ik geef het estafettestokje graag door aan de vakgroep bewegingsonderwijs.

 

Tip: Snappetdag
Ook Snappet staat niet stil. Op 26 juni is er, zoals elk jaar, een landelijke Snappetdag in Utrecht. Er komt dan eerst een presentatie van de vernieuwingen voor het nieuwe schooljaar en daarna worden er in groepjes ervaringen uitgewisseld.  Voor scholen binnen Primo die met Snappet werken, zeker een aanrader!


Datum: 15 april 2019