logo jongleren
Nieuws

Mindfulness in de Klas

Geplaatst op: 24 juni 2019

In het voorjaar zijn vier workshops ‘Mindfulness in de klas’ met veel enthousiasme gegeven door Dave en Monique (leerkracht Primo). Een vijftigtal leerkrachten van Wijzer, Siko en Primo hebben meegedaan. De workshops waren bedoeld als een eerste kennismaking met Mindfulness gericht op jezelf en wat dit doet met kinderen. Mindfulness is veelzijdig en voor alle kinderen een extra plus, daarnaast een extra plus voor jou als leerkracht voor de klas die zich staande houdt in een maatschappij waar veel van je wordt gevraagd.
Door: redactie



Rustig, ontspannen, lekker, alsof ik ergens anders was.

 

Davey: “Rustig, ontspannen, lekker, alsof ik ergens ander was: zijn enkele reacties na een korte mindfulness oefening tijdens workshop vier. Rechts zie ik een jonge vrouw minder relaxed kijken. ‘Zijn er ook mensen die het helemaal niet zo fijn vonden?’, vraag ik. ‘Ik moest constant denken aan school. Mijn hoofd was vol’, zegt ze. ‘Vermoeiend.’ ‘Mooi’, antwoord ik haar. ‘Heel goed opgemerkt.’
Een van de misverstanden over mindfulness is dat het doel ervan is om te ontspannen. Als ik een doel zou moeten noemen, dan is dat om te leren (om op een andere manier) om te gaan met stress. Bewuster, heel kort gezegd. Het gevolg van die bewuste houding kan wel zijn dat je ontspant of rustiger wordt. Zoals de meeste reacties tijdens de workshop. Ervaar je onrust, zoals de jonge vrouw, en ben je je daar bewust van dan heb je in wezen een goede mindfulness oefening gedaan. In de 8-weekse mindfulness training gaan we daar onder andere mee aan de slag. Zo leer je in het klein hoe je om kunt gaan met de onrust in je dagelijks leven, maar ook hoe je meer stil kunt staan bij mooie momenten.”

 

 

Mindfulness, wat zou dat zijn?
Is dat niet zweverig, of juist fijn?
Wat kun je ermee voor jezelf en in de klas?
Moet ik dan gaan liggen op een matras?
Nee hoor, niets zweverigs aan en ook niet raar.
Je wordt er wel rustig van; dat is zeker waar.
Zeer waardevol voor jezelf en voor de kinderen in deze veeleisende maatschappij.
Met mindfulness voel je je even storingsvrij.
De leerling en de leerkracht in evenwicht…..
Behoort dat ook niet tot onze zorgplicht? 

  Renate Erkens – SBO De Kameleon

Extra plus voor kinderen

Monique geeft aan dat de extra plus voor kinderen hem zit in vooral de ontwikkeling van ‘Aandacht’ en ‘Opmerkzaamheid’ en dat klinkt ook logisch als je je bedenkt dat onze maatschappij geënt lijkt op presteren en niet achterover leunen. Zo is dit ook bij kinderen. Leerkrachten vragen bijv. regelmatig aan kinderen om een betere concentratie, maar leren ze veelal niet hóe je dat kunt leren in een omgeving vol prikkels die gericht is op presteren. En dát is de uitdaging! Een ontspannen aandacht in het hier en nu aanleren ontwikkelt bepaalde vaardigheden die voor een (jong)mens enorm helpend kunnen zijn.

Waarom is Mindfulness een mooie aanvulling?

Binnen Primo willen wij het beste halen uit ieder kind en daarom besteden wij aandacht aan IQ, FQ, EQ en SQ. Wanneer deze vier in balans zijn dan kunnen kinderen maar ook volwassenen het beste uit zich zelf halen. We noemen deze kwadrant ook niet voor niets het professioneel kapitaal. Mindfulness is een mooie aanvulling op zowel EQ als SQ. Daarom geven wij ook graag gehoor aan de vraag om een training te organiseren waarbij er meer tijd en ruimte is om verder met Mindfulness in de Klas bezig te zijn. De training start in september, wil je meer weten, klik dan hier. Werk je nog niet bij Primo maar wil je graag meedoen? Kijk dan op werken bij.

“Tijdens mijn instructie spookt er van alles door mijn hoofd. Leerling a. wordt eerder opgehaald, leerling b. moet zijn schrijfwerk nog afmaken en ik moet niet vergeten om de brieven uit te delen.  Al die gedachtes kosten mij vaak veel energie.

Na de bijeenkomst mindfulness besefte ik dat ik kan leren om bewuster in het nu te zijn en dat ik mijn gedachtes kan leren loslaten.
De bijeenkomst heeft mij zo geïnspireerd dat ik besloten heb om opleiding mindfulness te gaan volgen. Ik hoop dat ik hiermee mijzelf kan ontwikkelen en dat ik dit in de toekomst ook kan leren aan leerkrachten en kinderen.”

– Manon Bosgieter – SBO De Peperklip