Groter worden om eigenheid te versterken
Samen verkennen Primo en Wijzer de toekomst van openbaar onderwijs en opvang
Wijzer en Primo delen een belangrijke gemeenschappelijke ambitie: het beste bieden voor kinderen. Vanuit deze gedeelde ambitie onderzoeken zij hoe een meer gestructureerde samenwerking eruit zou kunnen zien. Wijzer biedt op dit moment openbaar onderwijs en opvang in Maassluis en Vlaardingen. Primo biedt openbaar onderwijs in Schiedam. Peter Jonkers (directeur-bestuurder Primo) en Jan Veenker (voorzitter college van bestuur Wijzer) delen hun kijk op deze stap richting samenwerking.
“We doen veel hetzelfde – waarom zouden we dan niet van elkaar leren?” Peter Jonkers.
De druk op het onderwijs en de opvang neemt toe. Of het nu gaat om het aantrekken en behouden van goede collega’s, het organiseren van scholing of het bieden van loopbaanperspectief: het vraagt om sterke, wendbare organisaties. “Als klein bestuur loop je er soms tegenaan dat je handen tekortkomt,” vervolgt Peter Jonkers. “Dan helpt het als je elkaar weet te vinden en samen optrekt.”
Een open onderzoeksfase
Het traject bevindt zich momenteel in een open en verkennende fase. Deze loopt tot in de zomer van 2026. Er is bewust gekozen voor een ruime termijn om tot een zorgvuldig en goed onderbouwd besluit te komen. In deze periode worden onder andere collega’s van de bestuurskantoren en directeuren betrokken. Daarnaast worden overeenkomsten en verschillen tussen de organisaties in kaart gebracht en vindt er onafhankelijk onderzoek plaats onder begeleiding van bureau Struijk & Kemper. Dit moet leiden tot een breed en genuanceerd beeld van kansen, zorgen, wensen én mogelijkheden. “Uiteindelijk draait het om één ding: de kinderen,” aldus Jan Veenker. “We willen dat collega’s zich gezien en gesteund voelen in hun werk. Als dat lukt, profiteren de kinderen daar direct van. Daar draait het uiteindelijk om.”
Onderwerpen als begeleiding, opleidingsmogelijkheden en werkplezier spelen een centrale rol. Een iets grotere schaalgrootte kan hierin ondersteunend zijn. Niet om groter te zijn, maar om beter te kunnen zijn.
Gedeelde waarden, eigen kracht
Het initiatief voor deze verkenning komt vanuit Primo en Wijzer zelf. De kernwaarden van het openbaar onderwijs: gelijkwaardigheid, vrijheid en ontmoeting vormen het kompas in dit proces. In deze fase is er vooral ruimte voor ontmoeting, verwondering en openheid. Uit de gesprekken blijkt nu al hoeveel waarde er zit in het delen van ervaringen en perspectieven. “Alleen al het delen van ideeën voelt als winst,” verwoordde een collega het onlangs treffend. Stap voor stap wordt gebouwd aan toekomstbestendige opvang en onderwijs, met hart voor kinderen én voor de medewerkers die zich daar dagelijks voor inzetten.