logo jongleren
Artikel

Ruimte om te ontwikkelen

Geplaatst op: 14 juli 2025

Schoolleiders Karlijn Kroon en Mariska Boer over hun mastertraject

Bij Primo draait het om de mensen die goed onderwijs mogelijk maken. Medewerkers krijgen het vertrouwen en de ruimte om zich te ontwikkelen. Zowel als professional én als mens. Schoolleiders Karlijn Kroon en Mariska Boer zijn daar een goed voorbeeld van. Onlangs hebben beide een masteropleiding afgerond. Een verrijking voor henzelf, de school én de organisatie.

Twee schoolleider, twee routes
Karlijn behaalde haar master Bestuurs- en Organisatiewetenschap, met een specialisatie in Organisatiecultuur en Management. “Een brede studie over cultuur, inclusiviteit en diversiteit binnen publieke organisaties,” vertelt ze. In haar afstudeeronderzoek richtte Karlijn zich op een onderwerp dat in het primair onderwijs vaak onderbelicht blijft: de werkbeleving van vrouwen in de overgang. Een onderwerp dat 85% van ons personeel raakt. Door dat bespreekbaar te maken, zet je stappen richting meer inclusiviteit op de werkvloer. En dat is precies waar ik me hard voor wil maken.”

Mariska koos voor de master Business Administration, met het accent op leiderschap. Haar onderzoek richtte zich op hoe schoolleiders hun leiderschapsstijl kunnen inzetten om de professionaliteit binnen de school te versterken. “Het is opvallend hoeveel knoppen je hebt om aan te draaien als schoolleider,” zegt Mariska. “Door bewust in te zetten op de ontwikkeling van leerkrachten, heb je direct invloed op de kwaliteit van het onderwijs en dus op de kansen van kinderen.”

De ruimte krijgen om jezelf te ontwikkelen
“Ik vind het belangrijk dat je in de rol als schoolleider ook jezelf blijft ontwikkelen,” zegt Mariska. “Dat motiveert collega’s om hetzelfde te doen.”  

“Primo geeft ons de ruimte. We zijn niet in een richting gestuurd, maar hebben samen met het bestuur gekeken welke master bij ons past,” vertelt Karlijn. “Verschil in schoolleiders mag er dus zijn.”

Betrokkenheid die verder gaat dan budget
De ruimte voor ontwikkeling wordt bij Primo niet alleen in woorden ondersteund. Zowel Karlijn als Mariska kregen inhoudelijke ondersteuning tijdens hun traject. Er is meegedacht over de onderzoeksopzet en bij de verdediging van de scripties waren collega’s aanwezig. Mariska: “De Raad van Toezicht was betrokken en nieuwsgierig naar de resultaten van het onderwijs. Je wordt gezien en serieus genomen.” Karlijn heeft een soort gelijke ervaring. “Mijn onderwerp ligt wellicht gevoelig, maar ik kreeg juist steun vanuit het bestuur om dat bespreekbaar te maken. Dat zegt veel over de cultuur bij Primo.”

Een blik die verruimt
Wat beide schoolleiders na hun master delen, is een bredere blik. Mariska: “Je kijkt niet alleen naar binnen, naar je eigen school. Nu zie ik ook het grotere plaatje: beleid, governance, stakeholders. Dat helpt om strategischer te denken.” Karlijn vult aan: “Mijn opleiding heeft me niet alleen inhoudelijk verrijkt, maar ook geïnspireerd. Ik kijk nu met andere ogen naar thema’s als werkgeluk, macht en cultuur.”

De verhalen van Karlijn en Mariska laten zien wat er gebeurt als je mensen vertrouwen en ruimte geeft. Bij Primo doe je ertoe. En als je wilt ontwikkelen, krijg je daar alle ruimte voor.