logo jongleren
Artikel

Het succes van de Loep ouderkamer

Geplaatst op: 10 december 2021

Iedere woensdag om 8.30 uur komen ouders bij elkaar in de ouderkamer LoepOnder de professionele begeleiding van Safah Dabbaghallround oudersconsulent bij Aanzet, praten ze daar met elkaar over allerlei zaken die met opvoeding te maken hebben en ontdekken ze hoe belangrijk het is voor kinderen als school en ouders goed samenwerkenAnnemieke Jeene, directeur, en Safah vertellen ons over het succes van hun aanpak. 

Door de redactie


Het is woensdagochtend 24 november en er gebeurt van alles in de ouderkamer van Loep. Het is de laatste bijeenkomst voordat de nieuwe lockdownmaatregelen ingaan. Safah Dabbagh, allround ouderconsulent, is druk met het downloaden en installeren van Teams op de mobiele telefoons van aanwezige ouders. Nog even oefenen… Werkt het echt? Mooi! Iedereen is helemaal klaar voor een online voortzetting van de bijeenkomsten. Zo kunnen ze de komende weken, zo lang fysiek bijeenkomen even niet mogelijk is, toch contact met elkaar houden. 

Safah is één van de allround ouderconsulenten van Aanzet, die betrokken zijn bij verschillende basisscholen in Schiedam, Vlaardingen en Maassluis. Daarnaast geeft Safah opvoedondersteuning aan ouders, helpt ze gezinnen van wie het kind een VVE-indicatie heeft op weg naar een fijne peuterspeelzaal, en kan ze door haar brede netwerk eventueel doorverwijzen en hulp inschakelen wanneer dat nodig is. Eerder al gaf Safah op Loep een cursus ouderbetrokkenheid, waardoor ze al een bekend gezicht was voor veel ouders van de school. Sinds dit schooljaar begeleidt ze elke woensdagochtend de ouderkamer. “En dat is helemaal geweldig,” aldus de enthousiaste Safah.  

 

Verbindingen leggen

De ouderkamer op Loep is in september van start gegaan. Voorafgaand zijn Safah, Annemieke en de intern begeleider van de school samen om de tafel gaan zitten. Ze bespraken wat ze willen bereiken en welke informatie ze wilden verstrekken. Daar is een programma uit voortgekomen dat inspeelt op wat er gebeurt op en rondom de school.  

Safah: “Rondom de voorleesdagen, hebben we bijvoorbeeld een bezoek gebracht aan de Bibliotheek. Om te laten zien hoe ouders daar gebruik van kunnen maken en om met elkaar te bespreken waarom (voor)lezen zo belangrijk is. En als er ouders waren van wie de kinderen nog niet ingeschreven stonden, hebben we dat natuurlijk meteen geregeld.” 

Die verbinding met wat er in de wijk en de stad gebeurt, vindt Safah heel belangrijk: “Ik wil ouders zo veel mogelijk bekend maken met alle organisaties die er zijn. Op die manier wordt de drempel om zelf hulp te zoeken verlaagd. Tijdens een van de eerste bijeenkomsten heb ik daarom met de ouders al een rondje gemaakt door de wijk. Want welke organisaties zijn er eigenlijk? En waar kun je met welke vraag terecht? Veel ouders weten dat helemaal niet.  

Ik vind het ook belangrijk om informele contacten te versterken. Daarom koppel ik ouders regelmatig aan elkaar. Dan vraag ik een van de ouders om samen met een ander ergens naartoe te gaan, naar de kledingbank of het WOT bijvoorbeeld. Dat is voor de ene ouder een goede oefening en ondertussen is de ander er erg mee geholpen. Ik vind het elke keer mooi om te zien hoe ouders daarin groeien.” 

 

Zelfvertrouwen van ouders groeit

“Nu we een tijdje bezig zijn, merk ik dat ouders steeds meer vertrouwd raken. Hun netwerk wordt groter en breder en hun zelfvertrouwen stijgt. Daardoor durven ze ook steeds meer te vragen. Ze praten over dingen waar ze eerder op vastliepen of waar een drempel te hoog was. Met die dingen probeer ik ze dan te helpen. Dat doe ik door ze door te verwijzen, maar soms ook door meteen in actie te komen. Want als allround ouderconsulent ga ik een stapje verder dan alleen het begeleiden van de bijeenkomsten. Ik denk ook op individueel gebied mee over wat er nodig is. Zo was er laatst een ouder die aangaf dat hij/zij vanwege schulden niet kon rondkomen. Daardoor moesten de kinderen zonder brood naar school. Op zo’n moment handel ik meteen. Ik regelde via mijn netwerk een noodpakket en zocht contact met de voedselbank. Want op het moment dat een oplossing te lang duurt, probeer ik andere lijntjes uit te zetten. 

Ik doe mijn best om ouders te laten merken dat ze ertoe doen en dat ze er mogen zijn. Dat heeft een positief effect. Ouders pakken adviezen op, proberen het uit en geven het door. Ze versterken elkaar op die manier ook. Dingen die zij in de ouderkamer leren, delen ze met anderen waardoor je nog meer ouders bereikt.  

Dat bereik gaat soms verder dan je denkt. Zo vertelde een van de moeders laatst dat ze alle opvoedtips uit de cursus die ze op Loep had gevolgd, uitgebreid heeft gedeeld met een familielid in Marokko. Dat familielid kreeg haar kinderen maar niet zo ver om huiswerk te maken en deze moeder kwam meteen in actie. Als ze haar verhaal dan afsluit met de woorden: ‘Ik heb gezegd dat structuur het allerbelangrijkste is’. Dan sta ik wel even te glunderen hoor.” 

Fijn om verantwoordelijkheid te delen

Annemieke Jeene: “Iedere school geeft op zijn eigen manier invulling aan het vergroten van de ouderbetrokkenheid. Een ouderkamer is ook geen nieuw fenomeen. Toch ben ik blij dat ik onze ouderkamer via Aanzet kan laten begeleiden door een professional. Ik vind het belangrijk dat het geen babbel- of klaagclubje wordt. Ik ben daarom heel blij met Safahs rol in de ouderkamer. Ze helpt ons om het onderwijsondersteunend gedrag bij ouders te vergoten. Daarnaast speelt ze input van ouders professioneel door, zodat wij die punten kunnen oppakken.  

Met Safahs positieve benadering maakt ze makkelijk contact en weet ze als geen ander het vertrouwen van ouders te winnen. Ze laat ouders in hun waarde en is heel duidelijk over met wie ze wat communiceert. Daardoor durven ouders haar dingen te vertellen die ze niet zo snel aan de leerkracht of aan mij zullen melden. Bovendien heeft Safah een groot netwerk waardoor ze direct de juiste lijntjes weet te leggen. Dat zorgt ervoor dat ouders zich meteen geholpen voelen. 

Ik gun iedere school een Safah. Wat zij doet is zo fijn, daar komen we als school niet aan toe. Het is fijn om die taken te kunnen delen.” 

En nu, online verder!

Safah: “Op dit moment onderzoek ik samen met Annemieke hoe we de groep ouders die meedoet kunnen uitbreiden. Elke maand overleggen we over onze ideeën en stellen we het programma vast. Dat communiceren we via verschillende kanalen. Onder andere via Parro, de schoolapp. Maar ik sta ook op het schoolplein om ouders aan te spreken.  

De ene ouder komt voor de sociale contacten, de ander voor de thema’s en de ondersteuning die wordt geboden. Met een divers programma willen we ervoor zorgen dat ouders zich vanuit al die verschillende motivaties geroepen voelen om erbij te zijn. Dat lukt steeds beter. Het is jammer dat de coronamaatregelen weer even roet in het eten gooien. Maar we gaan voorlopig gewoon online verder. Voor volgende week staat er al een pubercursus gepland. En we hebben de Teams-app uitgebreid getest, dus ze zouden allemaal mee moeten kunnen doen.”