logo jongleren
Artikel

Juf Gertrude maakt filmpjes

Geplaatst op: 7 april 2020

Nu de scholen zijn gesloten, wordt er flink een beroep gedaan op de creativiteit van onze schoolteams. De vraag die iedereen zich stelt, is: hoe kunnen we onze leerlingen op afstand het beste bereiken en begeleiden? Het antwoord verschilt per school. Op De Taaltuin ontdekten ze het succes van op maat gemaakte YouTube-filmpjes voor de onderbouw. Gertrude Korpershoek, juf in groep 1/2, vertelt hoe ze dit aanpakken.

Door de redactie


Om meerdere redenen was online werken voor leerlingen van De Taaltuin niet de oplossing. Toen de scholen sloten, is het team daarom begonnen met het klaarleggen van pakketjes met werk voor elke leerling. Dus ook voor de kinderen in groep 1 tot en met 3. Op woensdag of donderdag halen ouders de tasjes met werk op en op vrijdag publiceren de leerkrachten een filmpje waarin wordt uitgelegd wat er in het tasje zit en wat de kinderen met de materialen kunnen doen. Die formule blijkt een succes.

Gertrude Korpershoek, juf in de kleutergroep, vertelt: “De kinderen zijn blij dat ze in de filmpjes hun vertrouwde klas en juf weer even kunnen zien. Ook ouders reageren enthousiast, zij zijn blij dat wij op deze manier zelf de uitleg kunnen geven. Het merendeel van onze leerlingen heeft een migratieachtergrond, hun ouders spreken niet altijd goed genoeg Nederlands om te kunnen helpen met het schoolwerk. De filmpjes helpen ons om iedereen goed te bereiken. Er waren zelfs ouders die we in eerste instantie nog niet hadden gezien, maar die na het zien van het eerste filmpje toch zelf contact met ons opnamen met de vraag: ‘volgens mij moet mijn kind ook zo’n tasje krijgen, waar kan ik dat halen?’”

 

Juf en filmmaker

Na de bekendmaking van de scholensluiting, kwam iedereen in de modus: wat kan ik doen? Zo werd Gertrude behalve juf ineens ook een beetje filmmaker. Op school en thuis is ze druk met het filmen en monteren van video’s.

Gertrude: “Niets bijzonders hoor, gewoon in Windows Moviemaker. Het gaat erom dat we er met de filmpjes kunnen zijn voor de kinderen, dat is het belangrijkste. In de bovenbouw is er vaak nog direct contact met de kinderen, dan kun je een praatje maken en aan de leerlingen zelf vragen hoe het met ze is. Bij de kleuters is dat toch een stuk lastiger. Daarom zijn wij een YouTube-kanaal begonnen.

De filmpjes zijn te zien op het YouTube kanaal ‘Juf Gertrude’ We zorgen ervoor dat er naast het instructiefilmpje op vrijdag, op alle schooldagen een nieuw filmpje te zien is. Die publiceren we op vaste tijdstippen in de ochtend. Zo lezen we op maandag een verhaaltje, zingen we dinsdags een liedje, doen we woensdag iets taligs en op donderdag bijvoorbeeld iets met rekenen. De eerste week waren we echt zoekende, maar we hebben er steeds meer structuur in gevonden. Daardoor kunnen we nu ook al dingen opnemen voor de wat langere termijn.

 

Alle leerkrachten komen in de filmpjes aan de beurt, zodat de kinderen altijd hun eigen juf of meester een keertje terugzien. Ook de gymleerkracht bedenkt opdrachtjes voor de kinderen. Zo willen we de verbondenheid van de kinderen met school vasthouden. Omdat we elkaar in de filmpjes afwisselen, kunnen ouders ook kiezen wat voor hun kind relevant is. Sommige filmpjes zijn voor groep 1 t/m 3, andere filmpjes zijn meer voor groep 3 of juist meer voor de jongsten.”

 

Ideeën uitwisselen

Maar hoe zorg je voor een goede afstemming over de filmpjes nu even de koppen bij elkaar steken er niet meer bij is? Gertrude: “Omdat we elke week nieuwe tasjes klaarleggen, zijn we verspreid over de week allemaal twee à drie keer op school aanwezig. Natuurlijk geen hele dagen en we werken aan de hand van een schema, zodat we niet allemaal tegelijk in het gebouw zijn. De rest van de tijd werken we thuis. Om toch dingen met elkaar te kunnen blijven delen, hangt er in de hal een grote mindmap waarop we onze ideeën kwijt kunnen. Onze onderbouwcoördinator is elke dag op school, zij houdt het geheel in de gaten.

Ook nu we weten dat de school langer dicht blijft, blijven we op deze manier werken. Het werkt prettig, met elkaar geven we het onderwijs vorm en iedereen is betrokken. Ook ouders trouwens, ik heb nog nooit zo’n goed contact met hen gehad! De afgelopen weken hebben we als team veel geïnvesteerd in dat contact met kinderen en ouders, daar lag en ligt nog steeds de nadruk op.

Ik merk dat we ons als team echt samen verantwoordelijk voelen voor de school. Normaal gesproken ben je als leerkracht heel de dag druk met de kinderen, je collega’s zie je vrij weinig. Ik wil dan wel graag bij collega’s kijken om te zien hoe zij iets aanpakken, maar in de praktijk is dat toch lastig. Nu we meer met elkaar oppakken, merk je weer hoe leuk het is om in teamverband te werken. Iedereen is enthousiast en ziet elkaars kwaliteiten. Ik ben benieuwd of dat op andere scholen net zo gaat.”