logo jongleren
Artikel

Digitaal onderwijs door andere ogen

Geplaatst op: 2 maart 2020

Digitale geletterdheid wordt een vast onderdeel van het curriculum, basisscholen zijn daarom druk met het onderzoeken hoe zij daar vorm aan gaan geven. Ook de Primo-scholen. Christel Kortleven, groep 8-leerkracht en lid van de bovenschoolse ICT-werkgroep, reisde voor ons af naar Londen om daar samen met collega’s uit heel Europa inspiratie op te doen en ervaringen uit te wisselen.

Door de redactie


Het is 20 januari, 50 enthousiaste leerkrachten van verschillende schoolbesturen in Nederland verzamelen zich op Schiphol. Op uitnodiging van Heutink ICT maken zij zich op voor een tweedaags programma bomvol onderwijstechnologie. In Londen vindt namelijk de BETT-beurs plaats, de grootste onderwijstechnologiebeurs ter wereld! The place to be voor iedereen die op de hoogte wil blijven van de allerlaatste ontwikkelingen op dit gebied.

Ook Primo is vertegenwoordigd. Als schoolbestuur zijn we samen met Heutink druk aan het onderzoeken welke ICT-ontwikkelingen passen bij onze organisatie. Christel Kortleven, leerkracht van de Peperklip en lid van de bovenschoolse ICT-werkgroep, stapt samen met Windas-collega Harry Rusken op het vliegtuig om in Londen zoveel mogelijk kennis en inspiratie voor ons op te doen.

 

Leren van en met elkaar

Met groot enthousiasme blikt Christel terug op de reis: “Ontbijt, de BETT-beurs, het diner, de pubquiz, de inspiratieochtend bij Google… Omdat we twee dagen als groep onderwijsmensen alles samen hebben ondernomen, kregen we de kans om van en met elkaar heel veel te leren. Hoe leuk is dat!

We begonnen op de BETT, een mega beurs en een feestje vanaf het moment dat je er aankomt. We hebben ons er heel de dag vermaakt. In twee gigantische hallen vond je heel veel uitgeverijen en bedrijven die werken aan ICT in het onderwijs. Vooral de grote aanwezigheid van robotica (programmeerbare robots) vond ik opvallend. Bedrijven presenteerden allerlei robotjes voor in de klas. Veel van hen haakten daarmee aan bij Scratch, een programmeerprogramma dat nu ook al veel op scholen wordt gebruikt.

 

Aan de slag met Google Education

De volgende dag waren we te gast bij Google voor een inspiratieochtend. Samen met collega’s uit andere Europese landen volgenden we workshops en kwamen van alles te weten over de mogelijkheden van Google Education. Interessant, want onlangs heeft Primo besloten om op alle 11 de scholen te gaan werken met Google Education. Dit houdt in dat alle leerlingen een eigen account en e-mailadres krijgen waarmee ze aan de slag kunnen binnen de eigen, beschermde Google-

omgeving van de school. Zo kunnen leerlingen op een veilige manier gebruikmaken van uiteenlopende Google apps. Ze kunnen werkstukken maken, razendsnel prachtige presentaties in elkaar draaien, maar ook met elkaar mailen, bestanden delen, huiswerk inleveren of quizjes van de leerkracht invullen. En dat is nog maar de basis.

Zo zag ik tijdens een van de workshops hoe iemand een scheepswrak tot in details had nagebouwd. Kinderen konden daar binnen Google Maps aan de hand van coördinaten naar op zoek. Er is met Google Education zo veel mogelijk, dat ik ook wel eens dacht: dat gaat wel erg ver voor het onderwijs. Maar wij staan nog maar te trappelen aan het begin, anderen zijn al zoveel verder.”

 

De voordelen van één systeem

Het uitwisselen van ervaringen met collega’s van andere schoolbesturen was voor Christel het grootste pluspunt van de reis.

Christel: “Er waren collega’s bij van schoolbesturen die al een stuk verder zijn op ICT-gebied, daar kon ik al mijn vragen aan stellen. Van sommigen kreeg ik zelfs de uitnodiging om gewoon eens te komen kijken. We hebben ook afgesproken om ervaringen uit te wisselen via een mail- of appgroep. Als ik een vraag heb, kan ik die daar stellen en kijken of iemand een nuttig antwoord heeft.

De leer die ik in ieder geval uit de reis heb kunnen trekken, is dat het veel voordelen heeft als je binnen een schoolbestuur allemaal met dezelfde systemen werkt. Primo-scholen deden tot voor kort eigenlijk allemaal wat anders op ICT-gebied. Pas onlangs hebben we besloten dat alle neuzen dezelfde kant op moeten. Zo maken alle scholen komende tijd de overstap naar het server-loos werken in Office 365. Als we allemaal met hetzelfde systeem werken, kunnen we veel meer met elkaar sparren. Je kunt ook makkelijker organisatiebreed apparatuur aanschaffen, ik leerde van mijn reisgenoten hoeveel financieel voordeel dat kan hebben. Al die positieve ervaringen van andere schoolbesturen waren voor mij een bevestiging dat we met Primo de goede weg zijn ingeslagen.”

 

Maar nu eerst…

En er zijn heel veel interessante en mooie programma’s en materialen om met digitale geletterdheid aan de slag te gaan. Het zou volgens Christel mooi zijn als Primo het materiaal aanschaft en dat er dan een soort depot is waar alle scholen gebruik van kunnen maken. Maar voordat daarvoor flinke investeringen worden gedaan, zijn er volgens haar nog een aantal andere zaken belangrijk.

Christel: “Allereerst een leerlijn digitale geletterdheid voor groep 1 t/m 8. De werkgroep digitale geletterdheid van Primo is daar al druk mee bezig. Daarnaast is het naar mijn idee vooral belangrijk dat leerkrachten gemotiveerd worden om met digitale middelen te gaan werken. Nog niet iedereen voelt zich zeker genoeg. Anderen zijn bang dat ICT het onderwijs overneemt. Ik hoop dat leerkrachten ICT meer gaan zien als een onderdeel van het lesprogramma. Dat ze weten dat het veel verrijking kan bieden, maar dat het niet per sé moet. Als ze worden ondersteund met instructie of lessen, zullen zij zich prettiger voelen om er iets mee te gaan doen.”

 

BETT-beurs: 3 ontwikkelingen om enthousiast van te worden

1. Het programma Scratch is voor veel scholen al een bekend en toegankelijk programma. Steeds meer bedrijven spelen hierop in door robotjes te ontwikkelen die met Scratch te programmeren zijn.

2. De micro:bit was ook alomtegenwoordig op de beurs. Het is een vierkant printplaatje met ledlampjes dat makkelijk te programmeren is. De micro:bits zijn laagdrempelig, voordelig in de aanschaf en je kunt er veel mee. Koppel je het apparaatje bijvoorbeeld aan een robot, dan maak je er een besturingsconsole van.

3. Een apparaatje waar ik zelf nieuwsgierig van werd, was de kleine microscoop die je met een soort knijper op je telefoon op tablet klikt. Ik was er sceptisch over, maar je kijkt je ogen uit! Ik zag meteen mogelijkheden voor onze groepen 3. Een echte microscoop weegt als dieplood, die neem je niet mee naar buiten om daar naar beestjes te zoeken. Dit apparaatje verlaagt de drempel om buiten met onderzoekend leren aan de slag te gaan.